Dynamicznie rozwijająca się morska energetyka wiatrowa będzie potrzebowała statków instalacyjnych. Rynek jack-up’ów dla morskich farm wiatrowych jest uważnie obserwowany. Podpisywane są wciąż nowe kontrakty. Dzieje się to mimo zakłóceń na rynku MEW, wycofywania się z niektórych kontraktów i zmian w przetargach na nowe instalacje.
Jan De Nul i Ørsted podpisały umowę eksportową na kabel eksportowy dla morskiej farmy wiatrowej Hornsea 3 w Wielkiej Brytanii. Grupa Jan De Nul będzie odpowiedzialna za przygotowanie dna morskiego, transport, instalację i zabezpieczenie 350 km kabli eksportowych prądu stałego, łączących farmę wiatrową z brytyjską siecią elektroenergetyczną.
Ørsted i Jan De Nul Group ogłosiły instalację pierwszego fundamentu morskiej elektrowni wiatrowej Borkum Riffgrund 3 (913 MW) u wybrzeży Niemiec. Farma będzie największą tego typu inwestycją na niemieckich wodach.
Zmiany własnościowe na rynku energetyki wiatrowej wspierają inwestycje na wielką skalę. Na Morzu Północnym Fabryka w Cuxhaven pracuje na pełnych obrotach. W niedługim czasie 106 gondoli trafi na morskie farmy wiatrowe Gode i Borkum Riffgrund. Produkcji i inwestycjom w morską energetykę wiatrową sprzyjają przekształcenia własnościowe i zmiany organizacyjne w korporacjach.
Aktualnie Ørsted realizuje projekt budowy 2 nowych farm wiatrowych na Morzu Północnym. Przygotowane już fundamenty dla Gode Wind 3 oraz Riffgrund 3 wyznaczają pierwszy etap tego przedsięwzięcia. Docelowo obie farmy będą dostarczać łączną moc 1,1 gigawata mocy już od 2025 r.
Huisman, renomowany dostawca specjalistycznego sprzętu dla branży morskiej, otrzymał kontrakt od Seaway7 na dostawę kompletnego zestawu do instalacji monopali dla jack-upa Seaway Ventus. System obejmuje chwytak, ramę do unoszenia oraz dwa zestawy podpór.
EMS Maritime Offshore (EMO) oficjalnie określił Windea One mianem pierwszego hybrydowego statku do transferu załogi (CTV), który zostanie wdrożony na farmach wiatrowych Ørsted w rejonie Niemiec.
Do niemieckiego portu Emden zawinął drobnicowiec Petra L. Ku zaskoczeniu niemieckich służb okazało się, że na prawej burcie statku jest duża wyrwa. Jednocześnie operator jednej z farm wiatrowych na Morzu Północnym zgłosił uszkodzenie turbiny. Choć nic nie jest jeszcze jasne, niemieckie służby podejrzewają, że Petra L. mógł uderzyć w morski wiatrak.
Les Alizés to statek-dźwig służący do operacji offshore. Choć jednostka należąca do Jan De Nul dopiero co wyszła ze stoczni, to już trafiła do kolejnej, na przebudowę. Statek przejdzie prace w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
Duński inwestor wiatrowych Ørsted poinformował, że ostatecznie sfinalizował 50-procentową transakcję zbycia praw do niemieckiej morskiej farmy wiatrowej Borkum Riffgrund 3 o mocy 900 MW na rzecz funduszy zarządzanych przez Glennmont Partners.
Sejm uchwalił ustawę mającą usprawnić finansowanie inwestycji offshore wind w części pożyczkowej KPO
Coraz gorsza kondycja sieci – skąd wziąć 500 mld zł na infrastrukturę energetyczną?
Dni Otwarte „Cutting Meets Welding" poświęcone automatyzacji cięcia i spawania
Reguły Hague-Visby w systemie prawa angielskiego
Konferencja „Świat, który nadchodzi. Lokalne i regionalne konsekwencje wyzwań globalnych"
Statek wpłynął w zamkniętą strefę, gdy trwały ćwiczenia z ostrą amunicją. Mogło dojść do tragedii